tisdag 30 september 2014

Den som väntar på något gott...

...väntar kanske på en ny Goju bok... och en dojo...

Fick ytterligare ett bra boktips som svar på min undran över en bra bok om tillämpningar på kata. Återigen Goshi Yamaguchi, kanske en lite ovanligare bok kanske än hans grundbok, iallafall mycket dyrare :-) Kolla in den på Amazon

Beställd sen en tid, men det dröjer några veckor till innan den kommer till min brevlåda verkar det som. Ska bli kul!

Annars arbetar jag mig sakta in i sansei ryu som bäst. Kul med ny kata, och den bjuder lite motstånd. Bra med senseitips och böcker och söner för att sakta få det på plats. Några kul kataövningar i måndags oxå, att göra kator i grupper om tre i en diagonal mot hörn. Det satte riktningskoll på prov! Enkelt men krångligt. Sen att göra den första tredjedelen av sansei ryu mitt emot en annan person (inte spegelvänt). Nytt, klart kul grepp, inte krångligt om det nu låter så utan det kändes lärorikt för bägge, förvånansvärt lätt att se justeringar hos sig själv o den andre.

Svängt lite fram o tillbaka om att bygga en egen dojo oxå, sen jag skrev om det tidigare. Men det bör nog bli en trots allt. Vore gött! Ännu enklare att träna in drillar o kator mm, och kanske några aikido moment ibland som kräver matta. Siktar på byggstart senare i höst för j-klar vad veckorna försvinner nu, inte en chans att börja förrän en bit in i November...Och snart en tur upp till Mariefred, kul att träffa alla där igen! Skickliga Elisabeth lovade sparra i några drillar, Nage Waza, Uke Waza mfl som vi nöter på här på hemmaplan.

/T

4 kommentarer:

  1. Yes! Boken kom idag, massa kul Kumite tekniker! Wow!
    /Tom

    SvaraRadera
  2. Coolt! Låter som en riktigt bra bok. Framförallt för en som har svårt att komma ihåg alla dessa kumité övningar (som mig) :)

    Här är några rekommendationer (får gärna låna dem av mig):
    http://www.amazon.com/Shin-Gi-Tai-Karate-Training/dp/159439217X/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1412885749&sr=1-1&keywords=shin+gi+tai
    http://www.lulu.com/shop/richard-barrett-and-garry-lever/the-essence-of-goju-ryu-vol-1/paperback/product-15986556.html
    http://www.lulu.com/shop/garry-lever-and-richard-barrett/the-essence-of-goju-ryu-vol-ii/paperback/product-21025511.html

    Och ett fantastiskt stretch-program (finns som iPad/iBooks och DVD):
    http://lastics.com/collections/all/products/lastics-the-stretch-out-workout-ebook
    Har precis börjat med det men känns underbart.

    Ses!
    /Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skumt - svarade men svaret försvann :-?
      Kikar /lånar gärna i dina böcker, ta med dom till träning vid tillfälle! Goshins kummite bok är en höjdare, mycket att ösa ur där! Litedyr kanske, valde begagnad, men den såg baske mig helt ny ut! Water-tail i Japan köpte jag av, funkade smidigt och den var som sagt i nyskick!

      Radera
    2. Boken beställd! Hittade inte Water-tail på Amazon så det blev Future Creation Store i Japan istället. Blir nog bra.

      Radera