söndag 28 augusti 2016

Väldigt lite karate på resa i Tokyo

Var på tjänsteresa i Asien som avrundades med ett par dagar i Tokyo. Oftast är dagarna fulltecknade med jobb, men hade sett en möjlighet att kunna smita iväg och hälsa på i en dojo nån av kvällarna. Men det var inte så lätt - det är ganska lite karate i Tokyo tydligen.

Pratade med vår egen Hardy Holm innan, men hans erfarenhet är att Tokyoborna inte hinner träna. De jobbar helt enkelt för mycket. Och de stämmer bra tex då man pratar/ser hur kollegorna på kontoret där jobbar, långa dagar toppade med 1 eller 1+ timme med tågresa för att komma hem. Och i Shinagawa där jag bodde är det ett enormt flöde av folk på väg från jobb rätt  sent in på kvällarna.

Utsagan tycktes stämma, det blev väldigt lite karate för mig med, faktiskt ingen alls. Men ett tappert försök! Kikade efter dojos innan jag åkte, men det var inte lätt trots allvetande internet. Jag hittade en med ca 1 h med tåg från där jag var, (rätt så nära i Tokyo) hos Terauchi Sensei
http://iogkf-tokyo.com/
Men de hade tyvärr ingen träning de två kvällar jag kunde... Även en lite otippad beskrivning på vissa sidor på siten tyckte jag,  tex parentesen i " Terauchi Sensei is an IOGKF legend, a name that strikes respect (and fear!) into the hearts of all those that train with him."
Hittade ett inlägg av en person som tränat där:
http://karate.org.nz/2013/11/my-overseas-experience/

Såg en intressant dojonotering som pekade i samma riktning, den här dojon med spår till Higaonna lade tydligen ner i fjol "The Gojuryu Karatedo Yoyogi Ryushinkan Dojo, which was founded in 1956, will close down permanently at the end of February 2015."

Frågade även IOGKF per mail (Adrienne Langgartner, Administrative Director in IOGKF International) som i sin tur kopierade Yamashiro Sensei, the Chief Instructor of IOGKF Japan, men hörde inget av dem i tid (eller nu efter, men det är ju inte så långt efter)

Som lite tröst sprang jag på en bra bok i Japan. Fyllig detaljrik & fantastisk illustrerad med härliga teckningar. Har kommit en bit på väg under hemresan, riktigt intressant!


I boken står det att Oscar och hans fru tänkte dyka djupare i obeväpnad kamp, och det finns tydligen en uppskattad bok om Aikido (Aikido and the Dynamic Sphere, a non-fiction book about the martial art of aikido - den har jag inte). Men han dog 2005, och såvitt jag sett i lite korta sökningar blev det inte någon djupdykning i karaten innan dess. Synd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar